2011 Preserved Places (Eschenau)
Bij herman de vries heb ik een groot werk gemaakt, op 10 meter papier. In het Steigerwald, dat ik heel sterk als zijn bos ervaar. Ik had het idee om zijn schaduw in deze tekening van het bos in te voegen, maar dat klopte niet en ik heb herman uiteindelijk weggetekend. Door hem in tijdsmomenten van schaduwen van bladeren te vangen, is hij één met zijn bos en is hij duidelijk aanwezig.
De volgende dag zei hij tegen mij: ‘wat mij fascineert is dit, deze kleine plek als onderdeel van een veel grotere wereld.’
Toen heb ik ook kleinere plekken in het Steigerwald getekend. Waarom kies ik dan een bepaalde plek voor een bepaalde tekening? Ik weet het niet. Als ik het papier neerleg, is het drie seconden later al veranderd. Maar vanaf het moment dat ik het papier neerleg, volg ik wat ik zie.
In deze tekeningen breng ik letterlijk schaduw op schaduw aan. Ik ben aan het lichtschrijven, je zou het een fotogram kunnen noemen. Ik moet ook altijd zo draaien dat ik en mijn hand uit de schaduw blijven.
In een film worden de momenten achter elkaar gezet. Op het moment dat ik de momenten over elkaar teken, behoud ik de plek: a preserved place. De zon draait, dat vormt de plek, in de tijd. In de tekening komt dit alles samen.